Girl, it’s windy season - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Ilse Gloudemans - WaarBenJij.nu Girl, it’s windy season - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Ilse Gloudemans - WaarBenJij.nu

Girl, it’s windy season

Door: Ilse Gloudemans

Blijf op de hoogte en volg Ilse

26 Februari 2020 | Australië, Exmouth

Hallo allemaal,

Onderweg naar Shark Bay hebben we weer veel dieren gespot. Vooral de eerste emoe die over de weg kwam lopen was fantastisch. Daar zaten we dan met z’n vieren gillend in de camper.

Ook hier hebben we weer een camping gevonden aan het strand. Van alle voorzieningen voorzien, tenminste dat hadden we gehoopt. Internet hebben we niet en we zoeken dan ook overal naar WiFi. Maar eigenlijk is dat hele offline ook wel eens lekker, ik kan goed mijn telefoon een paar dagen wegleggen. Geen nieuws vanuit mij is goed nieuws, we genieten.

In de avond zijn we op zoek gegaan naar een pub waar we lekker een drankje kunnen doen. Onderweg zien we al snel dat bijna alles gesloten is. En toen kwamen we een vrouw, haar man en kind op straat tegen. Ze vroeg aan ons of we naar ‘the traffic light party’ gingen. Wij hadden hier natuurlijk geen idee van en ze vertelde dat we gewoon door moesten lopen. Dus wij verder gelopen naar de plek waar wat ligt was en mensen buiten stonden. Eenmaal binnen hebben we echt van alles meegemaakt. We zijn goed over geïnformeerd wie wie is in de bar. Mensen willen ons meenemen op hun tour. En een oudere man kwam ons even vertellen: Girl, it’s windy season. Dat is dan meteen de reden voor de vliegen en minder toerisme hier. Uiteindelijk zijn we bij iemand thuis op de after party beland. Word altijd vrienden met de mensen uit het dorp van de pub, sowieso een feest. Wat een avond!

De dag erna zijn we meegenomen voor een persoonlijke tour hier in de buurt. Omdat wij een camper hebben en geen 4WD is het lastig en soms niet eens mogelijk om op mooie plekken te komen. Met onze nieuwe local friend hebben we deze mogelijkheid wel gehad. Mooie dag langs verschillende stranden, o.a. Bottle Beach en Francois Peron National Park. Op het einde van deze dag zijn we nog naar een uitkijkpunt geweest waar we van bovenaf een grote sting ray, een haai en een schildpad hebben gezien.

Een strand in de buurt van Shark Bay staat bekend om zijn vele schelpen, Shell Beach. Heerlijk om daar op mijn blote voeten doorheen te lopen en schelpen te verzamelen. De helemaal happy foto van mij tussen de schelpen hebben jullie waarschijnlijk al voorbij zien komen.

Monkey Mia is de plek waar je het strand op kan om dolfijnen te zien. Hier hebben ze meerdere momenten op de dag dat ze deze dieren voeren. Wij zijn dan ook het park op gegaan en hebben dit moment even meegemaakt. Vooral de emoes die op het strand kwamen gelopen recht op ons af was even spannend.

Carnarvon is een soort van tussenstop voor ons. We zaten daar op een camping met een zwembad. Na al de stranden is een zwembad tussendoor ook eens lekker. En we hebben hier ‘s avonds in het dorp gegeten. Maar de volgende dag zijn we al snel verder gegaan.

Onderweg zijn we langs de cactus farm geweest. Weer een prachtige fotoshoot gehad. En later door naar de Blowholes. Waar we absoluut niet van de vliegen hebben genoten maar wel weer van de natuur.

Door naar onze camping in Coral Bay. De wegen zijn soms erg smal. Als we dan al een tegenligger tegenkomen is het even opletten. Maar het rijden gaat ons prima af! Deze weg hebben we veel termietenheuvels gezien, hoog en veel zijn het er ook. Daarnaast hebben we de borden langs de weg niet meer nodig. We weten wat een ‘crest’ en ‘grid’ is en wanneer deze in aantocht zijn. Alleen is dat hele offline gebeuren voor de Google Maps wat lastig soms. Toen we bijna in Coral Bay waren gaf de camper aan dat we op de laatste diesel zaten. Even stress met z’n allen of we de eerstvolgende tankstation zouden halen. Maar deze hebben we gehaald hoor. Afgelegen zonder personeel en met twee geiten.

In Coral Bay zijn we gaan snorkelen. Wat eerst nog niet zeker was. Onze tour was gecanceld en toen konden we met een andere tour mee. Alleen was het daar allemaal niet zeker van of die zou gaan. De ochtend van de snorkeltocht dan ook maar afgewacht, maar we konden gaan. Tijdens deze snorkeltocht weer vele verschillende vissen gezien en een sting ray en schildpad. Dat onderwater leven is en blijft bijzonder. Ons werd verteld dat we later ook nog het strand moesten aflopen om lemon sharks te spotten. Wij zijn dan ook erg enthousiast dat strand gaan aflopen op zoek naar. En uiteindelijk zagen we dan ook iets zwemmen in het water. Wij allemaal wat afstand gehouden maar Michelle heeft de haai even ‘uitgelaten’.

Volgende stop is Exmouth. Hier zijn we weer een paar dagen en gaan we duiken! In mijn volgende blog lezen jullie hoe het daar allemaal is gegaan. Want vandaag rijden we weer door naar Karijini. Dus dat gaan weer een paar dagen zonder internet zijn. Maar met heel wat wildlife.

Kus Ilse

• 26 Februari 2020 - 13:46