Week 2 Begin van de stage - Reisverslag uit Sesmarias, Portugal van Ilse Gloudemans - WaarBenJij.nu Week 2 Begin van de stage - Reisverslag uit Sesmarias, Portugal van Ilse Gloudemans - WaarBenJij.nu

Week 2 Begin van de stage

Door: Ilse Gloudemans

Blijf op de hoogte en volg Ilse

11 Januari 2013 | Portugal, Sesmarias

Hallo lieve mensen,

Super leuk om jullie reacties te lezen! Obrigado al veel gebruikt hier in Portugal. En natuurlijk let ik goed op als ik aan het scooter rijden ben. Want als ik het niet veilig zou vinden zou ik ook niet gaan rijden. Leuk dat jullie mij allemaal volgen.

Op vrijdag ben ik officieel de scooter gaan huren. Kopen was allemaal wat lastig dus heb ik besloten om hem te gaan huren. Die man was super vriendelijk en had de scooter helemaal in orde gemaakt. Ik kan dus veilig de weg op. Kijk maar naar de foto van de scooter, helemaal in orde. Rond 7 uur ’s avonds kwam ik thuis van de scooter ophalen. Het was super koud buiten dus had ik besloten om een warme douche te nemen en daarna lekker in bed een film te kijken. Het koelt hier ’s avonds heel erg af en daarom had ik ook maar de airco in mijn kamer op 22 graden gezet. Want ik ben en blijf een koukleum. Of hoe je dat ook schrijft. Vandaag ben ik ook nog met Edu weggeweest. Hij heeft me van alles laten zien. We zijn ook op een kerkhof geweest. En dat ziet er toch wel wat anders uit dan hier in Nederland. Rijke mensen kopen een soort huisje waar ze dan de kist in kunnen zetten wanneer ze zijn overleden. Dat zie je hier in Nederland niet.

Zaterdagmorgen heb ik met papa, mama en Stan geskypt. En omdat mijn lieve vriendinnen nog een fotoboek hadden en deze opstuurde kwam Marinda langs om ook een oud mobiel van mij mee te sturen. Want ik heb hier in Portugal een prepaid kaart gekocht zodat ik hier goedkoper kan bellen en smssen. En omdat het ’s avonds zo afkoelt sturen ze ook een dekentje mee. Mijn paarse dekentje. Ook heb ik nog even gezellig met Maaike geskypt en Mark zat er ook bij. Dus de volgende keer skypen we als Franny er ook is want die is ook wel nieuwsgierig hoe het met mij gaat. ’s Middags in de zon heb ik mijn nagels gelakt. Want ik kan echt niet drie maanden zonder nagellak op mijn nagels! En daarna kwam Edu thuis en heeft mij een aantal dingen geleerd met het scooter rijden. Ook zijn we naar de Lidl gereden om boodschappen te doen. En toen ik thuis kwam drong het pas tot mij door. Ik ben hier alleen in Portugal voor een super mooie ervaring. Een soort heimwee. Dus heb ik besloten om onder een warme douche te stappen en in bed een film te kijken. Even wennen aan dit alles. Toen ik klaar was met de film keek ik nog even op facebook. En samen met Marlou hebben we nog even gekletst. Was gezellig meid doen we vaker! En wanneer er iets is weet ik dat ik contact met jou kan opnemen zodat we weer even kunnen kletsen. En mensen ik heb al wat huiswerk gemaakt, want dat moet ook maar gebeuren.

Zondag heb ik van alles op mijn scooter verkent. Ik ben ’s middags op weg gegaan. Als eerst langs de school gereden zodat ik wist waar ik maandag heen moest. En daarna ben ik naar het Aqua shopping centrum gereden. Ondertussen ben ik even stil gaan staan op een mooie plek en heb ik een aantal foto’s gemaakt. Toen ik bij Aqua kwam bedacht ik bij mezelf dat er een aantal winkels op zondag wel dicht zouden zijn. Daarom zou ik daar een andere keer heen gaan. Ik ben doorgereden naar een klein centrum achter Aqua. De scooter geparkeerd en door de C&A gelopen. Alleen gekeken want ik moet natuurlijk ook weer 20 kilo mee naar huis nemen. Maar misschien kan ik de laatste weken nog wel wat kopen. Een winkeltje daarlangs leek op de Xenos. Daar ben ik naar binnen gegaan. Ze hadden er van alles te koop. Ik kwam bij de bakspullen en daar zag ik een paar leuke cadeautjes voor Maaike. Ze is nog lang niet jarig maar dan heb ik die alvast. Dus Maaike de cadeautjes liggen al te wachten. Gisteren is er een pakketje naar mij op gestuurd met het paarse dekentje. En wat kom ik dat winkeltje tegen. Allemaal lekkere warme dekentjes. Nou ja dan heb ik in ieder geval over een paar dagen mijn eigen dekentje. Nadat ik hier was weggegaan ben ik overal en nergens heen gereden. En je raad het al. De weg kwijt. Sta ik daar in een straat waar ik de weg niet ken. Dus heb ik aan de vrouw gevraagd of ze wist waar het Aqua shopping centrum was. Zij vertelde mij de weg en ik startte mijn scooter weer. Toen ik net aan wilde rijden stelde de vrouw voor om erheen te rijden en dat ik haar zou volgen. Dus ik achter die auto aan naar het Aqua shopping centrum. Want vanaf daar weet ik de weg wel. Op de rotonde zag ik het al. De vrouw wees met haar hand uit het raam waar het was en ik stak mijn duim op en zwaaide. Super lief van die vrouw! Dus ik verder rijden naar een plek waar ik even rustig kon gaan zitten. Komt er een politieagent op de motor naar mij toe. Of ik mijn scooter even wilde stil zetten. Ik wist dat ik niets verkeerd had gedaan en vroeg het nog maar voor de zekerheid. Nee ik had niets verkeerd gedaan maar hij wilde mijn papieren controleren. Oké dan ga je gang maar dacht ik. Hij papieren controleren en vragen wat ik hier kwam doen en hij wenste mij nog een fijne vakantie. Ik bedankte hem en dacht bij mezelf, ik heb helemaal geen vakantie. Maar daar lijkt het wel op. Dus ik weer verder op mijn scooter naar een rustig plekje. Ik reed een straatje in en daar zag ik een restaurant en een winkeltje. Eerst ben ik dat winkeltje binnen gegaan en heb nagellak remover gekocht en inpakpapier voor de cadeautjes. Daarna ben ik gaan eten in het restaurant. Hierna ben ik weer op mijn scooter gestapt en de weg naar huis gaan zoeken. Ik ben langs een golf circuit gereden. Geen idee of dat de kortste weg is maar ik ben thuis gekomen. Toen ik thuis kwam ben ik nog even in de zon op het dak gaan zitten en een boekje gaan lezen. Rond half 6 gaat de zon hier onder en dan word het buiten ook kouder. Dus ik ben rond die tijd weer naar binnen gegaan en binnen verder gaan lezen. ’s Avonds heb ik in de woonkamer de verwarming goed warm gezet en ben ik muziek gaan luisteren en ondertussen spelletjes gaan spelen. Daarna op tijd naar bed omdat maandag mijn eerste stagedag was.

Maandag was mijn eerste stagedag. Daarom had ik aan Marieke gevraagd of er iemand was die mij de eerste dag wilde komen ophalen. Wieteke, lerares van de school kwam mij halen. Op school aangekomen had ik kennis gemaakt met Matthijs. Hij word mijn stagebegeleider. We hebben samen de ochtend gestart. Ik ga op een basisschool in groep 1,2,3 stage lopen. Er zijn niet veel kinderen daarom zitten deze groepen bij elkaar. Op maandag na half 4 tot en met half 6 ga ik naar de kinderopvang. En dit doe ik ook op woensdag van kwart over 10 tot kwart over 12. De kinderen zijn hier heel sociaal en hebben respect voor je. Heel fijn om mee te werken. Als snel mocht ik samen met zes kinderen van groep 1,2,3 naar een apart lokaal. Zodat alle kinderen hun eigen rust hadden om vragen te stellen. Ik heb de rest van de dag dus samen met deze zes kinderen gewerkt. Zij hadden opdrachten die ze moesten maken en ik heb ze hierbij geholpen. Tussendoor nog een keer voorgelezen. Gezellig samen op de bank en ze kwamen al meteen knuffelen. Wat een schatjes! ’s Middags hebben ze veel gekleurd. En het resultaat: ik heb al twee kleurplaten gekregen. Deze ga ik natuurlijk ophangen en daarna mee naar Nederland nemen. Toen de school uit was ben ik naar de kinderopvang gegaan. Zoals ik dus elke maandag zal doen. Er zijn daar twee leidsters. Zij zijn Portugees dus ik spreek Engels met hen. Er zijn een aantal Nederlandse kinderen waarmee ik Nederlands kan praten en er zijn kinderen die Engels praten. Toen alle kinderen weg waren ben ik weer naar huis gegaan. Thuis heb ik gekookt en ben ik gaan eten. Hierna nog geskypt met papa en mama. Mama ongerust omdat ik zondag helemaal niets heb laten horen. Geen nieuws is goed nieuws! De rest van de avond heb ik nog kleurplaten en andere opdrachten voor de kinderen opgezocht. Tussendoor nog met Marinda geskypt. En weer gaan slapen zodat ik de volgende dag er weer tegen aan kon! Het is super leuk en mijn heimwee was meteen weg toen ik al die lieve knuffels en tekeningen van de kinderen kreeg. Het komt helemaal goed met mij!

Dinsdag en woensdag waren twee stage dagen. Niet veel bijzonders gebeurd. Ik heb samen met Gert en Matthijs een planning gemaakt voor de kinderen. Dinsdag heb ik voor volgende week allemaal opdrachten gezocht voor de kinderen. Dus volgende week staat in het teken van dieren. Ik hoop dat ze dit leuk gaan vinden. ’s Avonds heb ik geskypt met papa, mama en Stan. Was weer gezellig! En daarna met Maaike & Franny. Dus Franny heb ik ook weer een keer gezien. Toen ik even later op facebook keek zag ik dat Thali als uitblinker is gekozen. Gefeliciteerd! En ik houd je in de gaten voor de landelijke verkiezingen. Stemmen kan ik ook hier in Portugal doen. Dus laat het mij weten. Dat stukje tekst in de krant gaan ze thuis voor mij bewaren zodat ik het nog kan nalezen.

Woensdag ga ik van 10.15 uur tot 12.15 uur naar de kinderopvang omdat ze daar dan iemand nodig hebben. En dat was te merken. Wat een chaos was het even. Waarschijnlijk omdat dit een nieuwe omgeving was voor mij. Maar ook super leuk om dit te doen! Toen ik om 4 uur naar huis ging ben ik nog op mijn balkon in de zon gaan zitten en even gaan genieten van dit moment. Want dat moet natuurlijk ook gebeuren. ’s Avonds heb ik niet veel te doen. Dus als ik dan klaar ben met koken,eten, opruimen en douchen zou ik het liefste tv willen kijken. Ik gevraagd aan Marinda en Yvonne of er leuke dingen zijn op tv die ik terug kan kijken. The voice kids en wie is de reisleider. Leuke programma’s. Mag ik ze niet kijken van RTL omdat ik in Portugal ben! Wat een onzin. Dus ik ga elke avond GTST kijken heb ik toch even een rust momentje.

Donderdagmorgen had ik totaal geen zin om op staan. Ben de hele dag echt moe geweest. Maar stage was weer helemaal super! Dat maakt het weer goed. ’s Avonds nog een knutselopdracht gezocht voor de kinderen die ze vrijdag kunnen doen. En Bauke was vandaag jarig. Gefeliciteerd!! En veel plezier zondag met je feest. Ik nog een keer geprobeerd om die programma’s terug te kijken want ik wil dat gewoon! En nu lukte het wel. Ik snap niet waarom maar ik kan het zien.

Vrijdag, wat is deze week snel gegaan. En dat zal wel komen omdat het zo leuk is! Weer een stage dag met die lieve kindjes en dat was weer gezellig. Toen het middagpauze was zag ik daar een bekende doos staan in de aula. Dat is mijn pakketje! Snel opengemaakt en het fotoboek is fantastisch lieve vriendinnen! Heb hem al een aantal keer doorgekeken. ’s Middags ben ik weer lekker op mijn balkon gaan zitten en gaan genieten van de zon. Ondertussen heb ik een wasje gedraaid. Ja mensen dat kan ik nu voortaan ook! Mijn sim kaart die ik hier heb gekocht in het mobiel gestopt die was opgestuurd. Krijg ik dus allemaal Portugees te zien op dat scherm. Snap er niets van! Snel opgezocht wat taal veranderen is en mijn mobiel op Nederlands gezet. Dat is beter! En daarna naar de Lidl, boodschappen doen. Mijn hele scooter en tas vol geladen zodat ik weer genoeg eten heb voor de hele week. Voordat ik naar de Lidl ging nog even een foto gemaakt van hoe ik op de scooter zit. Zodat jullie dat ook kunnen zien. Nu ga ik weer GTST terug kijken en lekker onder mijn dekentje zitten. Morgen ga ik naar Aqua om te shoppen. En het volgende verslag zien jullie volgende week weer. Tante Diny gefeliciteerd!! En als het goed is heb je de e-card ontvangen.

Sinds maandag gaat het echt super goed. Ik vind mijn stage helemaal super en daardoor gaat de tijd ook snel. Ik hoop dat ik deze drie maanden veel ga leren en vooral plezier heb. Maar na deze week denk ik wel dat dat goed komt!

Dikke kus van Ilse

  • 11 Januari 2013 - 20:54

    Marinda:

    Zo wat een lang verslag Ilse!
    Super leuk om te lezen dat het zo goed gaat.
    Nog heel veel plezier!
    X marinda

  • 11 Januari 2013 - 23:21

    Inez:

    Hoi Ilse,

    Leuk om weer even je verslag te lezen! Mooie foto's, 't ziet er allemaal goed / mooi uit. Jij maakt het daar wel! Veel succes en plezier nog en voor nu een heel fijn weekend!

    Groetjes Inez

  • 11 Januari 2013 - 23:28

    Jose Kastelijn:

    Ilse, wat leuk om je verslag te lezen. Ik ben enorm trots op je en vind het erg knap dat je dit avontuur aangegan bent. Wat een leuk huis heb je daar. Ik blijf je verslagen volgen. Veel succes, Inge.

  • 12 Januari 2013 - 10:41

    Miranda:

    Hoi Ilse,

    Leuk verslag en mooie foto's. Mag je ook foto's maken van je stageplek?
    Wat een heerlijke temperaturen overdag hier vriest is het nu dus geniet daar lekker
    van het zonnetje. Fijn weekend.

    Groetjes Miranda.

  • 12 Januari 2013 - 11:04

    Michel En Judith:

    He Ilse,

    Was weer een leuk verslag om te lezen.
    Dat gaat helemaal gekomen met jou!
    Veel plezier weer en tot je volgende verslag.

    Groetjes Michel en Judith.

  • 12 Januari 2013 - 11:26

    Oma:

    hallo Ilse,

    weer een mooi verslag gemaakt!
    wij zijn elke keer weer benieuwd hoe het met je gaat.
    maar zo te zien heb je het daar wel naar je zin.
    en een beetje heimwee af en toe hoort er bij.
    wel lekker dat je daar nog buiten kan zitten,
    hier is het nu wel koud.
    geniet van het weekend,en volgende week weer van al die lieve kindjes!!!
    veel liefs enxxxx van Opa & Oma.

  • 12 Januari 2013 - 14:03

    Janneke:

    Ilse!

    Wat fijn dat het zo goed gaat en dat je lekker je eigen gang kan gaan.
    Het word hier steeds kouder en kouder, dus je kan nu beter lekker in Portugal zitten ;)
    Je kan trouwens ook series online kijken hé dan moet je in google in typen kijk online wie is de reisleider gratis.
    Once upon a time is ook heeeeel leuk!

    Veel plezier

    Xx Janneke

  • 13 Januari 2013 - 11:47

    Fam. Steenbergen:

    Hoi Ilse,

    Dat ziet er fantastisch uit !
    Geniet er maar lekker van.

    Veel groetjes,
    Koen, Marlène, Denise en Marko Steenbergen

  • 14 Januari 2013 - 13:27

    Johan En Diny:

    He Ilse,

    was weer een erg leuk verslag om te lezen.
    En super bedankt voor de leuke e-card voor mijn verjaardag.

    Tot van de week maar weer!

    Groetjes ome Johan en tante Diny.

  • 14 Januari 2013 - 18:28

    Astrid:

    Ha die Ilse,

    Hier een berichtje van mij,ik hoorde van jullie mam dat jevorige week bent weggegaan naar Portugal om daar je stage te gaan doen.
    Ik heb net ff lekker je verslagen gelezen,wat spannend allemaal zeg en ook heel knap van je dat je in je eentje daar naar toe bent gegaan.
    Mooi optrekje heb je daar zeg echt luxe,leuke woonkamer en keuken,ook een lekker groot bed voor jou helemaal alleen relax:-)
    Heb je daar nu ook je paarse dekentje opgelegd?! Haha, dat beschrijft me wat zeg dat paarse dekentje ( leuk) knuffeldekentje!!!
    Wilde vanavond gaan zwemmen met jullie mam maar ze vond het veel te koud haha, maar ze mocht van mij voor 1 keertje in het warme bad als ze dat wilde, maar helaas gaat het nu toch niet door omdat ze sneeuw opgeven en dat gaan wij niet opzoeken natuurlijk, dus jullie mam blij natuurlijk want dan kon ze lekker thuis blijven met haar luie kont op de bank hangen haha.
    Ze is wel heel trots op jou maar mist je wel hoor!!
    Ik ga vande week wel een keertje naar haar toe lekker ff op de koffie en gezellig bijbuurten.
    Nou ga ik er weer een eind aan breien en blijf je gezellig volgen zolang je daar in Portugal verblijft.
    Nou.... De groetjes en geniet van jestage, het mooie weer en de lieve kindertjes!!!

    Dikke kus Astrid

  • 17 Januari 2013 - 09:22

    Mart:

    Hoi Ilse,

    leuk verslag, ik ben blij dat het je daar goed beavalt!

    groeten

    Mart

  • 11 Februari 2013 - 11:42

    Hannah:

    Hoi Ilse,
    Klinkt als een leuke ervaring!
    Ik wil ook graag in Portugal stage lopen en een school lijkt me heel leuk.
    Wat voor opleiding doe je? Hoe heet het plaatsje waar de school is?

    groetjes Hannah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 16 Dec. 2012
Verslag gelezen: 679
Totaal aantal bezoekers 34134

Voorgaande reizen:

08 Februari 2020 - 09 Maart 2020

Westkust Australië

06 Januari 2018 - 08 Maart 2018

Reizen in Australië

12 Maart 2017 - 06 Januari 2018

Au Pair in Australië

02 Januari 2013 - 18 Maart 2013

Stage in Portugal

Landen bezocht: